Montessori v domácom prostredí

Montessori v domácom prostredí

Viete o tom, že prostredie, v ktorom žijete vám veľmi ovplyvňuje váš život? Všimnite si vašu kuchyňu. V akom stave sa nachádza? Ako sa aktuálne cítite? Je niečo, čo vás trápi alebo teší? Váš vonkajší priestor je vašim vnútorným zrkadlom. A platí to aj opačne, vaše vonkajšie prostredie pôsobí na vašu vnútornú pohodu. Priestor, v ktorom hlavne s malými deťmi trávime množstvo času je skutočne dôležité dôkladne premyslieť. Úlohou nás rodičov je vytvoriť prostredie, ktoré bude pre všetkých členov rodiny príjemné, pre dieťa i pre nás rodičov.

Ako začať?

Postupne. Pred príchodom dieťaťa do rodiny zabezpečíme základné vybavenie potrebné pre dieťatko. Samozrejme musíme myslieť na základnú výbavu pre dieťatko, pohodlné oblečenie, spokojných rodičov….ale teraz sa budeme venovať najmä tomu vonkajšiemu priestoru. Dieťatku potrebujeme vytvoriť bezpečný priestor, ktorý ostane nemenný dlhšie obdobie. To je jedna z kvalít, ktoré potrebujeme dodržať. Robiť, čo najmenej zmien najmä v období do 3. roku dieťaťa. Z tohto dôvodu vám odporúčam, aby ste si všetko vopred premysleli. Samozrejme, že sa objavia situácie, kedy sa nejaké zmeny budú musieť udiať. Ale zmeny sú v našich životoch nevyhnutné 😉

Dieťatko potrebuje v domácnosti  svoj priestor, kde môže oddychovať a priestor, v ktorom je  počas svojej aktívnej fázy dňa. 

Ako má vyzerať oddychový priestor pre dieťatko?

Dieťatko má používať od narodenia svoju vlastnú postieľku, v ktorej bude môcť nerušene oddychovať či už počas dňa alebo v noci. Keď hovorím o postieľke, nemám na mysli klasickú detskú drevenú postieľku s ohrádkou. Mám na mysli vyšší matrac, tzv. futon. Výška má byť vhodná pre loziace dieťa tak, aby samostatne vedelo vyliezť na matrac, či zísť z neho. Posteľ má byť bez akejkoľvek postrannej ochrany. Pre malé dieťatko zabezpečíme ochranu pred pádom z matracu vankúšmi, ktorými bábätko obložíme, alebo dáme na matrac hniezdo, košík pre bábätko. Keď bude dieťatko loziace a schopné samostatne zliezť z postieľky, tieto oporné vankúše prestávajú plniť svoju funkciu. Pre loziace dieťatko stačí pred postieľku dať nejaký mäkký koberček alebo vankúšik, ktorý utlmí prípadný pád z matracu. Prečo je tento futon tak dôležitý? Dieťatko získava možnosť samostatného rozhodnutia, kedy a ako výjsť z podlahy na matrac alebo zliezť z matraca. Tým sa umocňuje jeho schopnosť koordinácie a schopnosť vnímať svoje telo v spolupráci s vonkajším okolím. Dieťa má k možnosť objavovať svet, hrať sa v izbe. Pre rodičov je táto situácia tréningom dôvery v schopnosti dieťatka, uvoľnenie potreby kontrolovať dieťa a jeho aktivity. Práve výška futonu dovoľuje dieťaťu zliezť z neho kedykoľvek, aj v časy, ktoré nám rodičom nie vždy vyhovujú. Nevyhnutnosťou je zabezpečenie bezpečného priestoru ako sú bezpečnostné záslepky na elektrické zásuvky, bezpečnostné dvierka pri schodisku, zabezpečenie dverí pred neočakávaným zatvorením, pripevnenie komôd či skríň a zabránenie iným nebezpečenstvám. Keďže postieľka je priestor pre oddych, neumiestňujeme nad postieľku žiadne hračky a kolotoče. Dieťatko nemá byť vo fáze zaspávania rušené vonkajšími vplyvmi a malo by mať možnosť naučiť sa zaspávať samostatne.

Ako pripraviť priestor pre aktívny čas dieťatka?

Aktivny priestor by mal byť zariadený v priestore, v ktorom sa väčšinu dňa zdržujú rodičia. Moje deti trávili väčšinu času so mnou. Väčšinou je to v domácnosti priestor obývačky, jedálne, kuchyne, prípadne detskej izby. Dieťatko by malo mať k dispozícii matrac s hniezdočkom, ktorý je umiestnený pri zrkadle s madlom. Z matraca môže sledovať v zrkadle seba alebo okolitý svet. Z matraca má dieťatko vidieť na rodiča, aby mohlo pozorovať svojich rodičov pri práci. Má mať v dosahu svoje hračky, s ktorými môže bezpečne manipulovať. Nad matracom by mal byť umiestnený tzv.mobil. Nemám na mysli telefónny prijímač 😉 Na ten si môže dieťa pokojne počkať do svojho 12.roku. Mám na mysli hračky, ktoré sa točia nad hlavou dieťaťa, ktoré ich môže pozorovať a zabávať sa. Mobil je vhodné využívať počas aktívnych chvíľ, kedy bábätko objavuje svet. O týchto mobiloch budeme písať v ďalšom článku v našom blogu.


V priestore, kde sa dieťatko nachádza má byť umiestnený nízky policový systém, v ktorom budú pripravené Montessori pomôcky, ktoré sú k dispozícii pre potreby dieťatka. Poličky umožňujú prehľadné vystavenie pomôcok, ktoré môžeme príležitostne vymieňať podľa aktuálneho záujmu dieťaťa. Aj tu platí pravidlo – menej je viac. Odporúčam vyhýbať sa v domácnosti veľkým krabiciam s množstvom nahádzaných hračiek. Je to pre dieťa veľmi neprehľadné a dieťa tým stráca záujem o hru s týmito hračkami, alebo urobí veľký neporiadok, ktorý budeme aj tak upratovať my, rodičia 😉 S výberom vhodných pomôcok pre vaše konkrétne dieťatko sa poraďte s odborníkom, ktorý vám poradí nielen vhodné pomôcky, ale vám aj vysvetlí účel, ktorý tieto pomôcky spĺňajú. Dieťatko by malo mať voľne dostupné aj svoje obľúbené knižky. 

Tvorivý kútik a priestor pre stravovanie

Pre staršie deti, ktoré zaujíma tvorenie, či výtvarné aktivity, je v priestore umiestnený nízky stolík s detskou stoličkou. V miestnosti sú k dispozícii farebné ceruzky, papier, bezpečné nožnice, lepidlo a iné tvorivé pomôcky. Deti, ktoré sú samostatné a vedia si pripraviť desiatu alebo olovrant, využívajú tento stolík na prípravu jedla a nápojov. Ich záujem o prípravu jedla je veľmi silná, preto sa pripravte na všemožné domáce aktivity nielen v kuchyni.

Podporme dieťa v samostatnosti pri obliekaní

V priestore detskej izby je vhodné mať aj nízku skrinku či komodu s oblečením. Pre bábätko využívame komodu nielen na odkladanie oblečenia, ale aj ako priestor na prebaľovanie. Staršie dieťa vo veku okolo 18-24 mesiacov má silnú potrebu si vyberať oblečenie a samo sa obliekať. Oblečenie je potrebné predpripraviť a vybrať po 2 kusy z každého kúsku, 2 nohavice, 2 tričká apod. Tým predídete tomu, aby ste dieťaťu vysvetľovali, prečo si nemôže obliecť krátke nohavice, ak je vonku 10 stupňov. 


V domácnosti je veľmi užitočné mať pustenú príjemnú hudbu, je to pre dieťatko veľmi podnetné a rozvíja to jeho vnímanie i pamäť. Vyhýbajme sa stále pustenej televízii, aj častej práci s počítačom či mobilom. Pozorovaním nášho konania sa všetko “zapisuje” do pamäte  dieťatka, naše konanie, naše emócie, nálada… To je dôležité pre ďalšie medzníky v živote dieťaťa.

© Lucia Dedíková 2020

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *